Voel de ambitie

Eerst voelen dan begrijpen

Simon Sinek heeft de Golden Circle geïntroduceerd. De kern van zijn verhaal is dat je de visie (wij noemen deze verder ambitie) van een organisatie veel beter begrijpt als je deze “voelt”.

Als je verhaal begint bij Waarom je organisatie bestaat ontstaat een verbinding met het buikgevoel als de boodschap aanspreekt. Als deze verbinding eenmaal is gelegd dan is de acceptatie van het Hoe en het Wat (tastbaar product of dienst) vanzelfsprekend.

De juiste omschrijving van uw ambitie zorgt ervoor dat mensen “erbij willen horen”, dat geldt voor klanten én medewerkers. Het geeft focus, saamhorigheid en het gevolg is een blijvend goed resultaat.

Een mindset

Om de ambitie van uw organisatie scherp te krijgen helpt het om vanuit een andere mindset te werken. Van nature denken wij snel aan de oplossing die wij bieden. Probeer dit eens los te laten en te communiceren vanuit het probleem dat je zou kunnen oplossen. Bijvoorbeeld ``Nooit meer een speciale gebeurtenis die slechts in uw geheugen bewaard wordt`` in plaats van ``ik ben fotograaf`` . Of ``Als u een deel van de regie over uw leven verliest dan nemen wij dat graag over zodat u met wat overblijft goed verder kunt`` in plaats van ``wij leveren zorg als u een indicatie heeft en stellen dan u als klant centraal``.

Uw ambitie is de droom die de medewerkers van uw organisatie willen waarmaken !!

 

Waaruit bestaat een goede visie/ambitie?

Deze heeft in ieder geval de volgende componenten:
doelgroep:   Wie zien wij als klant
geografie:    Welk deel van de wereld zien wij als ons werkterrein
tijdlijn:          Wanneer hebben we de ambitie helemaal waargemaakt
oplossing:    Welk probleem lossen we op

Is de omschrijving RIA:
Realistisch (uitdagend en haalbaar)
Inspirerend (WHY)
Ambitieus (anders dan vandaag)

Is uw ambitie al Onderscheidend en Onmiskenbaar? Stelt u zich eens voor dat u op de zeepkist staat en uw ambitie uitdraagt. Voelen alle (potentiële)klanten die luisteren dat het uw organisatie betreft? Weten ze dat omdat precies duidelijk wordt waarom ze bij u moeten komen en herkennen ze het beeld dat u schetst ook in uw organisatie?

De Goedmanagement.nl “visiecheck” is een eenvoudig hulpmiddel om de ambitie scherper te krijgen.

 

Ambitie is een droom die uw medewerkers een gezicht,  handen en voeten geven.