Gebruik de Visiechecker:
Optie 1: Uw visie is al duidelijk omschreven
Noteer uw visie en bespreek met een paar medewerkers of iedereen de visie kent en snapt.
Vervolgens kunt u de visie zelf toetsen met de vragen hieronder.
Optie 2: Uw visie is nog niet helemaal helder omschreven
Als het moeilijk is om uw visie direct te reproduceren dan kunt u direct starten met de vragen hieronder.
Dit traject kost tijd omdat u veelvuldig zult discussiëren en formuleringen opnieuw zult kiezen. Vanaf nu spreken we niet meer over visie maar over AMBITIE
Uw ambitie gaan we hieronder ontleden
Welk probleem lost uw organisatie op voor de klant:
………………………………………………………………
Welke doelgroepen vallen binnen de scope:
Verschillende behoefte = andere doelgroep (een partij die een order gunt of aanbesteedt is dus een andere doelgroep)
1
2
3
4
5
Waar zijn de doelgroepen:
Wereld, Europa, Nederland, provincie, plaats,
………………………………………………………………………………….
Waarom is de visie:
Realistisch (uitdagend en haalbaar)
………………………………………………………………
Inspirerend (WHY, Golden Circle)
………………………………………………………………
Ambitieus (anders dan vandaag)
………………………………………………………………
Op welke punten is de ambitie Onderscheidend ten opzichte van de markt
……………………………………………………………………………..
Wanneer is welk deel van de ambitie gerealiseerd?
……………………………………………
Welke zaken doet u NIET (meer):
………………………………………………………………
………………………………………………………………
Als één van de huidige activiteiten niet (meer) past binnen de visie dan zal de beëindigd moeten worden (of in een andere organisatie ondergebracht worden).
Door de antwoorden die u gegeven heeft te bundelen in twee of drie volzinnen ontstaat een heldere ambitie-omschrijving. Hoe helderder hoe beter, het is de belofte aan de klant en nog veel belangrijker: het houvast voor de medewerkers om te bepalen wat echt belangrijk is.
De visiechecker stelt Goedmanagement.nl gratis ter beschikking. Externe begeleiding bij het traject geeft snellere en betere resultaten.
Een goede visie is pas het begin, wel hét begin.