Om maximaal rendement te halen uit uw contact met de klanten is het relevant om goed vast te stellen wie uw “klant” is. Zeker als u nieuwe diensten of producten ontwikkelt kunnen dat andere doelgroepen zijn dan uw huidige klantenkring.
Een goed afspiegeling van de klantengroep(en) die u voor ogen heeft is belangrijk om te betrekken bij uw proces. Hoe beter de vertegenwoordiging, hoe beter het eindresultaat aansluit op de wensen van de hele groep.
Ongeacht de dienst of het product dat u ontwikkelt is een volledige vraagstelling belangrijk. Het gaat dan niet alleen om specificaties van de nieuwe dienst maar ook over gebruiksgemak, levensduur, waarde die het heeft voor de klant, status die de klant ermee verwerft, bereidheid tot koop.
Als alle specificaties verzameld zijn volgen nog een aantal feedback loops naar de klant. De meest geschikte momenten zijn:
- als de specificaties compleet zijn opgesteld
- als de eerste schetsen gereed zijn
- als een prototype gereed is
- als de testfase gaat starten
Als in alle fases een “JA” bij de klant is gehaald dan is de kans op een succesvolle introductie maximaal en zal de betrokken klant ambassadeur zijn voor uw dienstverlening.