Vraag het de klant

  • Home
  • Vraag het de klant

koffie?

Vraag het de klant

“De klant” bestaat niet. Koffie is altijd een goed voorbeeld om de knelpunten te bespreken. De ene keer wil je een snelle beker koffie op het station, terwijl je een andere keer alle tijd hebt en er best gebak bij lust. Soms is zelfs de aanwezigheid van een toilet de reden om iets te gaan drinken. Stel dat ik een businessmodel wil maken voor een koffie-kiosk en de klant daarbij betrek. Ik vraag de klant niet hoe hij zijn koffie wil drinken. Eerst schets je de situatie waarbij de klant beperkt tijd heeft. Dan komen de concrete open vragen:

  • Stel u heeft trek: wat zou u willen kopen
  • Hoe kunnen we dat voor u verpakken zodat u het mee kunt nemen
  • Hoe groot zouden de consumpties moeten zijn
  • Hoe lang kunt u wachten
  • Op welke tijdstippen heeft u trek in wat
  • Stelt u achtergrondmuziek op prijs
  • Wanneer is de prijs nog acceptabel
  • Hoe ver zou u omlopen om  de consumptie te kopen
  • Hoe vaak komt het voor dat u iets koopt
  • Wat doet u als u wel trek heeft maar niets kunt kopen
  • Welke producten zou u willen kopen die u nu nergens vindt
  • Wat is voor u het belangrijkste argument om terug te komen

De aanname

Er zijn in het verleden al heel wat bedrijven failliet gegaan omdat ze dachten te weten wat de klant wilde. “Vraag het de klant” is een verhelderend proces om het eigen voorstellingsvermogen te overstijgen. Dat proces begint bij het stellen van de eerste open vragen binnen de kaders van uw organisatie en gaat door wanneer u schetsen gereed heeft en een pilot start. Het blijven betrekken van de klant heeft twee functies: de wens van de klant kan in de tijd veranderen en belangrijker: het is een goede toetssteen om te controleren of u toch verkeerde aannames heeft gedaan in de product/dienst ontwikkeling.

Acceptatie door de klant

Als u een perfect product heeft maar de klant accepteert het niet, dan staat u met lege handen.

Het proces van acceptatie door de klant kunt u sterk beïnvloeden en is ook afhankelijk van factoren die buiten uw invloedssfeer liggen. Sociale media werken stemmingmakend, een positieve lobby voor uw product is fantastisch en een negatieve lobby kan desastreus zijn. Buckler kan u daar alles over vertellen.

Uw sociale profilering is van invloed in gebieden waar bijvoorbeeld religie een factor is om wel of niet te zaken te doen met uw organisatie. Zaken als Eco, Lean & Green,  Circulaire economie en Duurzaam kunt u beter alleen voeren als u dat echt als handelsmerk wilt opnemen. De klant prikt er snel doorheen als u die termen alleen gebruikt omdat ze in de mode zijn.

 

De klant waardeert een consistent verhaal waarbij u vooral hetzelfde doet als wat u zegt.